Mivel minden rutinóra csak hétvégén van, ezért nekem is az első egy szombati nap volt. Kaptam egy sisakot, mivel nekem nem volt, egy ilyen jó kis retrót. :) DE hát kötelező és persze ezt nem is bántam.
Retró sisak |
[...]
Így ilyen retró-hiányos-félkegyelmű :) öltözékben ültetett fel egy Suzuki TU125 XT -re. Nagybátyám régi MTZ -jére emlékeztetett - így stílusra. És ehhez lehet hozzátettek a XT -s TZ kis hasonlósága.
Suzuki TU125-XT |
Először megkaptam az utasításokat, amiket gyakorlatban még nem ismertem, csak a könyvből - nagyjából. Triviális dolgok lehetnek ezek, de aki még nem ült motoron az honnan tudná, hogy:
- bal kézre eső kar a kuplung
- a jobb kézre eső kar az első fék
- a jobb kéz markolata a gázkar
- balra a lábnál a kiálló 'pöcök' a váltó
- jobb lábra eső pedál pedig a hátsó fék
Kulcs a lyukba, elfordít jobbra a gyújtáshoz. Ellenőrző lámpák be, olajlámpa piros. A jobb gázkar alatt van egy kis gomb, az önindító. Miközben a kuplungot behúzzuk , megnyomjuk a gombot. Kis 'tifi-kifi-tifi-khröööööm' hang után a motor zakatol. Persze akinek a mocija berúgós bal hátul, az ne keressen önindítót. :) Önindítózás közben nem kötelező a kuplung, de előfordul egy iskolában, hogy valaki úgy hagyta ott a motort, hogy 1-esben van már...
Sanyi mondja hogy a váltás ugyanúgy megy mint autóban; kuplung és bal lábbal kapcsol. Meséli nekem, hogy a kis pöcköt a lábammal lenyomom, illetve alányúlok és felhúzom. Az autóhoz képest itt nem alap-1-2-3.. van hanem 1-alap-2-3... Na ez nekem ott hirtelen sok infó volt. :D Pedig nem vagyok tök hülye, de akkor sem. Rögtön eszembe is jutott Merényi Dániel egy rajza: link. Én is kérdeztem, hogy mitkee csinálni főnök? :) Tehát, a lényeg amire azért 1 önálló kör után rájöttem végelegesen, hogy a moci üresben (N) van. Ha egyest akarok akkor a váltót szépen megtaposom lefelé. Ekkor 1-esben van. Utána alányúlok és szépen felrántom, akkor lesz 2-esben. Ha megint felhúzom, akkor kerül 3-asba. Ha lefelé kezdem taposni innen, akkor 2-esre vált vissza. Azonban mivel az N az 1-es és 2-es között van, így ha 1-esnél alányúlok és csak egész kicsit húzom fel (pöcögtetem) akkor nem 2-esbe kapcsolok hanem N-be.
Meg is kaptam az első feladatot, hogy szépen indítsam el újra a mocit, 1-es és lassan induljak el és csináljak egy kört úgy, hogy a lábam még lent van és sétálok a motorral együtt Ezt hívják az angolok power walk -nak, vagyis lassan megy a seggünk alatt a gép ami visz előre, mi meg sétálunk.. Ha bármi gáz lenne - mondja- akkor kuplung behúzás hatására lassulok, majd idővel megállok és/vagy kis első fék használatával előbb megállhatok. Az első furcsaság az volt, hogy a gázkart magam felé kell adagolni. Én tök azt gondoltam a filmek után hogy kifelé. Nem tudom miért hittem, de aztán belegondoltam, hogy egyrészt így könnyebb, másrészt meg jó nyilván jó ez, mert ha az ember fia/lánya a fék felé kezd nyúlni, mert lassulni akar, akkor jobb is ha nem kifelé gyorsít, mert fékezés-lassulás helyett véletlen gázadás lehetne a végkifejlet. :) Erre rájőve csináltam is egy kört a pályán a többiek körül, akik már a rutinra gyakorolták a feladatokat a bóják közt. Kaptam még 1-1 apró tanácsot, igazából rá kell csak érezni, főleg arra hogy a kuplungot hol és mikor és hogyan érdemes elengedni és hogy eközben gázadással a motor mit csinál. Vagy nem csinál. Megállásnál mondta, hogy mindig tegyem vissza N-be. Na ez nagyon azért nem ment. Aztán adott egy tippet és mondott is valamit, miszerint ezek a gépek itt már rommá vannak hajtva, ezért N-be visszakapcsolni nehezebb mint egy jó vagy újabb motoron. Azonban ha nem 1-esből felfelé kocogtatva próbálok N-be kapcsolni, hanem 2-esből lefelé az könnyebb sokszor. És tényleg, lefelé eleve jobban tudom a lábammal az erőt adagolni. Ezt később is alkalmaztam, ha az adott motornál az 1-esből az N kapcsolása kissé nehézkes volt.
Következő feladat az volt, hogy már felhúzott lábbal menjek és kapcsoljak 2-est és gyorsuljak fel 25-30 fölé és próbálgassam így a kanyarokat. Aztán ugyanez, csak kicsit erősebb fékezéssel. Majd továbbra is a körök, de ezúttal, hátranézés + index-el. Az index a bal karod alatt van, nagyujjal éred el. Ha balra húzod, akkor balra, ha jobbra tolod akkor jobbra indexel. Ha a gombot benyomod, akkor kikapcsolod az aktuális index villogását. Ebben semmi nehéz sincs. Vagyis ha a kapott kesztyűm nagyujja ne lenne hosszabb. Így a jobbra indexet néha elvétettem, mert nem éreztem jól a gombot. És nehezítő körülmény, hogy rögtön alatta van a duda, amit könnyen lehet nyomi az index helyett. Tehát ezért dudálnak néha a pályán mások is... áhhá :) Folyt köv.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése