2011. január 5.

After kresz teszt #3

 Azt hiszem innentől kicsit tömörebbre fogom, hogy azért az érdemi információk is előkerüljenek. :) Tehát kresz megvolt, vizsgalappal a kezemben felhívtam az iskolát, hogy akkor mennék első órára. Erre több mint 1 hetet kellett várnom, mert szabadságok voltak meg már ki tudja. Pedig vártam már eléggé, de hát mindegy. Annyit mondtak, hogy zárt öltözetben menjek, hosszúnadrág és cipő ami a bokát is védi. Ez nem volt nehéz, túrabakancs és farmer, de a felsővel kicsit gondban voltam. Mit lehet nyáron felvenni hosszú ujjút 30 fokban amiben nem fenyeget hőguta? Hát a thermo széldzsekim nem akartam, mert az ősszel sem éppen hideg, így maradt egy vastag hosszú ujjú póló.

 Mivel minden rutinóra csak hétvégén van, ezért nekem is az első egy szombati nap volt. Kaptam egy sisakot, mivel nekem nem volt, egy ilyen jó kis retrót. :) DE hát kötelező és persze ezt nem is bántam.

Retró sisak
 Továbbá egy vastagabb kesztyűt is kaptam, véletlen sem fáztam benne. A póló kapott egy kis kritikát, hogy valami vastagabb és erősebb kabát kellett volna. Kérdezte az oktató - Sanyi - hogy nem lett-e volna. Mondtam hogy de, de abban 45 perc után hőgutát kaptam volna. Azt mondta saját felelősségemre akkor jó lesz. Én meg kitaláltam hogy ez után megyek vásárolni valami kabátot. :)





[...]



 Így ilyen retró-hiányos-félkegyelmű :) öltözékben ültetett fel egy Suzuki TU125 XT -re. Nagybátyám régi MTZ -jére emlékeztetett  - így stílusra. És ehhez lehet hozzátettek a XT -s TZ kis hasonlósága.
Suzuki TU125-XT



















 Először megkaptam az utasításokat, amiket gyakorlatban még nem ismertem, csak a könyvből - nagyjából. Triviális dolgok lehetnek ezek, de aki még nem ült motoron az honnan tudná, hogy:
  • bal kézre eső kar a kuplung
  • a jobb kézre eső kar az első fék
  • a jobb kéz markolata a gázkar
  • balra a lábnál a kiálló 'pöcök' a váltó
  • jobb lábra eső pedál pedig a hátsó fék
 Kérdezte, hogy motoroztam-e már. Mondtam, hogy nem. Robogón sem? Mondtam, hogy nem. Ami nem igaz teljesen, de szerettem volna, hogy tök nullás zöldalmának nézzen, hogy elmondjon mindent. Kérdezte, hogy autót? Mondtam hogy autót 'már' vagy 150km -t. :) Azt mondta oké, az eleje ugyanaz.
Kulcs a lyukba, elfordít jobbra a gyújtáshoz. Ellenőrző lámpák be, olajlámpa piros. A jobb gázkar alatt van egy kis gomb, az önindító. Miközben a kuplungot behúzzuk , megnyomjuk a gombot. Kis 'tifi-kifi-tifi-khröööööm' hang után a motor zakatol.  Persze akinek a mocija berúgós bal hátul, az ne keressen önindítót. :) Önindítózás közben nem kötelező a kuplung, de előfordul egy iskolában, hogy valaki úgy hagyta ott a motort, hogy 1-esben van már...
Sanyi mondja hogy a váltás ugyanúgy megy mint autóban; kuplung és bal lábbal kapcsol. Meséli nekem, hogy a kis pöcköt a lábammal lenyomom, illetve alányúlok és felhúzom. Az autóhoz képest itt nem alap-1-2-3.. van hanem 1-alap-2-3... Na ez nekem ott hirtelen sok infó volt. :D Pedig nem vagyok tök hülye, de akkor sem. Rögtön eszembe is jutott Merényi Dániel egy rajza: link.  Én is kérdeztem, hogy mitkee csinálni főnök? :) Tehát, a lényeg amire azért 1 önálló kör után rájöttem végelegesen, hogy a moci üresben (N) van. Ha egyest akarok akkor a váltót szépen megtaposom lefelé. Ekkor 1-esben van. Utána alányúlok és szépen felrántom, akkor lesz 2-esben. Ha megint felhúzom, akkor kerül 3-asba. Ha lefelé kezdem taposni innen, akkor 2-esre vált vissza. Azonban mivel az N az 1-es és 2-es között van, így ha 1-esnél alányúlok és csak egész kicsit húzom fel (pöcögtetem) akkor nem 2-esbe kapcsolok hanem N-be.

Meg is kaptam az első feladatot, hogy szépen indítsam el újra a mocit, 1-es és lassan induljak el és csináljak egy kört úgy, hogy a lábam még lent van és sétálok a motorral együtt Ezt hívják az angolok power walk -nak, vagyis lassan megy a seggünk alatt a gép ami visz előre, mi meg sétálunk.. Ha bármi gáz lenne - mondja- akkor kuplung behúzás hatására lassulok, majd idővel megállok és/vagy kis első fék használatával előbb megállhatok. Az első furcsaság az volt, hogy a gázkart magam felé kell adagolni. Én tök azt gondoltam a filmek után hogy kifelé. Nem tudom miért hittem, de aztán belegondoltam, hogy egyrészt így könnyebb, másrészt meg jó nyilván jó ez, mert ha az ember fia/lánya a fék felé kezd nyúlni, mert lassulni akar, akkor jobb is ha nem kifelé gyorsít, mert fékezés-lassulás helyett véletlen gázadás lehetne a végkifejlet.  :) Erre rájőve   csináltam is egy kört a pályán a többiek körül, akik már a rutinra gyakorolták a feladatokat a bóják közt. Kaptam még 1-1 apró tanácsot, igazából rá kell csak érezni, főleg arra hogy a kuplungot hol és mikor és hogyan érdemes elengedni és hogy eközben gázadással a motor mit csinál. Vagy nem csinál. Megállásnál mondta, hogy mindig tegyem vissza N-be. Na ez nagyon azért nem ment. Aztán adott egy tippet és mondott is valamit, miszerint ezek a gépek itt már rommá vannak hajtva, ezért N-be visszakapcsolni nehezebb mint egy jó vagy újabb motoron. Azonban ha nem 1-esből felfelé kocogtatva próbálok N-be kapcsolni, hanem 2-esből lefelé az könnyebb sokszor. És tényleg, lefelé eleve jobban tudom a lábammal az erőt adagolni. Ezt később is alkalmaztam, ha az adott motornál az 1-esből az N kapcsolása kissé nehézkes volt.

Következő feladat az volt, hogy már felhúzott lábbal menjek és kapcsoljak 2-est és gyorsuljak fel 25-30 fölé és próbálgassam így a kanyarokat. Aztán ugyanez, csak kicsit erősebb fékezéssel. Majd továbbra is a körök, de ezúttal, hátranézés + index-el.  Az index a bal karod alatt van, nagyujjal éred el. Ha balra húzod, akkor balra, ha jobbra tolod akkor jobbra indexel. Ha a gombot benyomod, akkor kikapcsolod az aktuális index villogását. Ebben semmi nehéz sincs. Vagyis ha a kapott kesztyűm nagyujja ne lenne hosszabb. Így a jobbra indexet néha elvétettem, mert nem éreztem jól a gombot. És nehezítő körülmény, hogy rögtön alatta van a duda, amit könnyen lehet nyomi az index helyett. Tehát ezért dudálnak néha a pályán mások is... áhhá :) Folyt köv.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése