2011. január 9.

Motoros járműkezelési vizsga menete és követelményei #8

Bocsi, kicsit mindig megelőzöm a postokban magam, de nem vagyok nagy blogger, de még író sem. :) Lehet előbb kellett volna ez (logikailag) és utána a vizsga menete, de mindegy, ha nem tetszik akkor is így alakult.

Motoros járműkezelési vizsga

1.) A vizsga első része az elindulás előtti ellenőrzés.
  1. Kormányberendezés ellenőrzése Ha a motoron van középsztender, akkor tedd fel rá, elvileg csak így lehet az ellenőrzést végrehajtani. Ha nincs, akkor eltekinetenek a felrakástól, de a feladatot bekell mutatni. A kormányt forgasd el mindkét irányba ütközésig. Nem szabad akadnia, és nem ütközhet bele az üzemanyagtartályba sem és nem szabad, hogy bármelyik vezetéket elcsípje vagy beszorítsa. Ellenőrizni kell a kormánycsapágy lógását: a motorral szemben leguggolsz és a villa alsó részét feléd majd visszafelé mozgatod (tehát a motor síkjával egyirányban mozgatod). Nem szabad hogy kotyogjon.
  2. Gumiabroncsok ellenőrzése: mindegyiken külön-külön ellenőrizni kell, hogy a barázda mélysége minimum 1,6 mm legyen. Az abroncsokon nem lehet szennyeződés vagy olajfolt, azt el kell távolítani. Repedés és szúrás sem lehet rajta. Ellenőrizni kell még a nyomásukat, ezt jobb híján úgy tudod, hogy rálépsz és ha nagyon nem süllyed be, akkor megfelelő. Amikor én vizsgáztam, akkor egy vizsgáztatónak ez nem tetszett, azt kérte inkább üljünk fel a motorra és így győződjünk meg a nyomás helyességéről. A nyomás helyességét amúgy hetenként egyszer kötelező ellenőrizni.  Esetleg kekeckedő vizsgabiztos rákérdezhet a gumi fajtájára, akkor el kell mondani, hogy vagy radiál vagy diagonál is lehet, de egy motoron egyszerre csak egyfajta lehet felszerelve.  
  3. Világító- és fényjelző berendezések ellenőrzése:  a motorra gyújtást kell adni. Ellenőrizni kell az irányjelző fényeket mindkét irányban, elöl és hátul is, a villogások száma 60 és 120 között kell lennie percenként. Ellenőrizni kell a tompított és távolsági fényszórót elöl. Távolsági fényszóró bekapcsolása közben elöl égnie kell egy kis kék visszajelző fénynek, ezt a vizsgáztatónak is mondani kell. ;) Eközben hátul égnie kell a helyzetjelző lámpánknak és a rendszámtábla világításának. Ellenőrizni kell a féklámpát is, mindkét fékkel. A hátsó fék ellenőrzésénél simán látod hogy felgyullad-e, az első fék behúzásánál a láma elé teszed a kezed és így látod, hogy valóban felgyullad -e. Esetleg más segítségét kéred, ha nem érnéd el.
  4. Fékberendezések ellenőrzése: mivel a legtöbb motoron hidraulikus fékrendszer van, így először a fékfolyadékot kell ellenőrizni. Az elsőét rögtön a korány jobb részén, még a fékkar előtt találod kis dobozban. Ellenőrizni kell, hogy a folyadék a minimum csík felett legyen. Ha a hátsó is hidraulikus, akkor ugyanígy a hátsóét, ezt motor válogatja hogy látható -e vagy sem, valamelyikben igen, valamelyikben pl a nyereg alá ven rejtve. Vizsgán szétszedni nem kell a motort. :)  Ha ezek rendben voltak, akkor felülsz a motorra, meglendíted és fékezel mindkét fékkel együtt. Ha megfognak, akkor jó, rendben találtad a fékeket. 
  5. Rendszámtábla ellenőrzése: ez elvileg nincs benne a 'tananyagban', de ahogy láttam mindig megkérdezték, ha valaki magától nem mondta el: 2010.jan.1 -től a te feladatod, hogy indulás előtt meggyőződj arról, hogy a rendszámtábla tiszta és olvasható és a világítása is működik.   Magyarán hátramész és megnézed, hogy olvasható-e a rendszám.
Ezek voltak a kötelező feladatok, ennyivel nem úszod meg, elvileg húzol még egy tételt, de gyakorlatban egyszerűen a vizsgáztató fog még egyet kérdezni tőled, ezekből:

  • 2.a) Ha a vizsgán négyütemû motor van, végezze el amotorolaj szint és az olajnyomás ellenõrzését! 
    Megcsinálni valószínűleg nem kell, de tudni kell, hogy
    A legtöbb négyütemû motorkerékpárnál a motor és a váltó kenési rendszere közös. A szintellenõrzéshez a motorblokknak vízszintes helyzetben kell lennie (pl. középtámaszon állítva).A blokk oldalán vagy nívópálca van, vagy egy kémlelõ ablak. Meg kell mérni/nézni hogy megfelelő-e az olaj szintje. Ha nem akkor utána kell tölteni ugyanabból a típusból. Ha nem tudjuk milyen van benne, akkor az egészet le kell cseréni teljesen.Az olajnyomást a mûszerfalon lévõ piros ellenõrzõ lámpa jelzi (ha van). A piros ellenõrzõ lámpának a gyújtás bekapcsolásakor világítania kell, a motor beindulása után a jelzõfénynek ki kell aludnia.
  • 2.b) Ha a vizsgán kétütemû motor van, ismertesse az üzemanyag-kenõanyag keverési arányt!
    Mondd el, hogy a gyári utasításnak megfelelõ arányú benzin 2T keverék elõállítását a tankoláskor kell ellenõrizni. (Pl. 1:50 arány. Ez azt jelenti, hogy 10 liter benzinhez 2 dl 2T motorolajat kell tölteni.)
  • 3.) Mutassa meg a sebességváltóban levõ olajszint ellenõrzésének módját! Mutassa meg, hol tölthetõ be a kenõolaj a sebességváltóba!
    Mivel a legtöbb négyütemû motorkerékpár motor és váltó kenési rendszere közös, ezért a szint
    ellenõrzése megegyezik az elõzõ kérdésben leírtakkal. Nívópálcás rendszerben a nívópálca bevezetõ nyílása a beöntõ nyílás. Kémlelõ ablak esetén a blokk oldalán OIL feliratú csavar mögött található a beöntõ nyílás. Kétütemû motoroknál a blokk oldalán nívócsavar található. Ennek meglazítása után a kenõolajnak szivárognia kell, ha a blokk vízszintes helyzetben van és a kenõolaj mennyisége megfelelõ. A beöntõ nyílás általában a forgattyús ház tetején található.
  • 4.) Végezze el a tengelykapcsolókar holtjátékának ellenőrzését, ismertesse beállítását!Meg kell győzödni róla, hogy a tengelykapcsoló kar holtjátáka 2-4mm között legyen. Egyszerűen csak kissé behúzod és visszaengeded. Ha kérdik, hogy hol legyen az a 2-4 mm, akkor a tövénél. Utánállítani úgy kell, hogy a karon lévő állító csavart ki vagy becsvaraod és kontraanyát meghúzod, ha készen van. A csavar behajtása a holtjátékot növeli, kifelé hajtása pedig csökkenti azt.
  •  5.) Ismertesse a meghajtólánc feszességének ellenőrzését!
    A hátsó lengőkarhoz mész, a lánc felöli oldalion. Alulról felfelé megnyomod a lengőkar irányába (elvileg 40-50N erővel) és akkor a kilengése nem lehet több 10-30 mm -nél. Ha nem megfelelő, akkor a hátsó kerékrögzítő anyákat kell meglazítani és előrébb vagy hátrébb húzni a kereket, mindkét oldalon egyenlő mértékben. Ehhez segítségünkre szolgál a karon lévő kis beosztás-skála. Ügyelni kell, hogy a kerék egyenes maradjon, különben félrehord és az borulásveszélyes. Ennyit ha elmondasz, akkor elég. :) 
  •  6.) Végezze el a hátsó lengővilla és rugóstagok ellenőrzését!A motoron ülve mozgasd le-fel és jobbra-balra a lengőkarokat, a lényeg hogy nem mozoghat sehogy.
    Lengéscsillapítónál nem szivároghat az olaj, nem szorulhat, nem „ringhat”. Speciális szerszámmal utánállítható, a tövénél található fogaknál.Spirálrugó nem recseghet, nem lehet rajta sérülés. Lengővilla nem nyekereghet, nem lehet rajta sérülés. A spirálrúgót rendszerint állíthatod terheléstől függően, a kezelési útmutatóban leírtak szerint.

  • 7.) Mutassa meg a tartalék izzókat és a biztosítókat, a biztosítótartót, és ismertesse a biztosító cseréjének a módját!
    Az izzó és biztosító készletet az ülés alatt találod. Minden, a motorban található izzóból és biztosítóból minimum egy darabot kell tartalmaznia, felhasználás esetén azonnal gondoskodj a pótlásról. A biztosítótartó az oldalidom alatt van, ezért megmutatni nem tudod. Szerepe: az áramkör védelme, cserélni csak áramtalanított motornál szabad az eredeti Amper-számú biztosítóra. Amúgy már nem kötelező magaddal hordani, csak érdemes. :) 
  • 8.) Ismertesse a benzincsap állásait!
    A benzintank bal oldalán találod: ON-RES-OFF/PRI (nyitott – tartalék - zárt/szerviz)  
  • 9.) Mutassa meg az elsősegély csomagot!
    Az ülés alatt találod. Amúgy lehet a hátitáskádban is, vagy akárhol, csak lennie kel nálad. egy "A" jelű  csomagnak, tartalmának szavatosságát időközönként ellenőrizni kell.
 
Persze itt is van bukta kikötés:

  • a feladatok elvégzéséhez nem rendelkezel kellő ismerettel és jártassággal; 
  • a feladatokat nem tudod végrehajtani;
  • figyelmetlenségből, hozzá nem értésből kárt okozol;
  • balesetveszélyes helyzetet teremtesz;
  • megszeged a munkavédelmi rendelkezéseket.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése